By: aisyah mrs kay

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
[<<  <  1  [2]  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  >  >>]    [Archive]
Saturday, 17-Apr-2010 13:11 Email | Share | | Bookmark
red bean bun

 
 

Quote:

Salam...
alhamdulilah..i'm still here...still cooking and still eating....ekekeke
baru2 ni teman buat2 rajin sikit...tringin nk mkn bun kacang hitam..buat resepi double..dpt 30 ketui..bagi2 kt jiran dan kengkawan...budak2 kt rmh ni nk mkn yg paneh2 je...bila dh sejuk..demer x layan...
tringat masa kecik2 dulu..selalu bli roti inti kacang hitam ni kt mamak teng-teng..30 sen satu...
resepi teman kopi dr akak Noreen yg dok kt oversea tu...tengkiu


Bun kacang merah/hitam
Bahan-bahan (8 biji):
bahan2 A:
200gm tepung roti
20gm tepung gandum
25gm gula pasir
1/4 camt garam
1/2 camt + 1/4 camt yis
15gm susu tepung
25gm (1/2 biji) telur
115gm air
15gm mentega

bahan2 B:
inti kacang merah secukupnya
bijan secukupnya
eggwash secukupnya

cara:


•masukkan bahan2 A ke dalam breadmaker dan tekankan untuk setting dough
•tunggu sehingga siap lebih kurang 1 1/2 jam
•setelah siap keluarkan doh dan letakkan di atas papan pencanai yang telah ditaburkan dengan sedikit tepung
•tumbuk2kan doh tadi supaya mengeluarkan angin
•bahagikan doh kepada 8 bahagian dengan setiap satu seberat 50gm
•bentukkan menjadi bulat dan rehatkan selama 15 min
•selepas itu ambil satu doh tadi dan leperkan di atas tapak tangan
•isikan 1 sudu kecil inti kacang merah dan tutupkan semula
•lakukan sehingga habis
•rehatkan lagi selama 10 min
•kemudian ambil satu, leperkan dan gunting kepada 8 bahagian seperti di dalam gambar di atas
•letakkan di atas dulang yang telah digriskan terlebih dahulu
•sapukan permukaan doh dengan eggwash dan taburkan dengan sedikit bijan
•lakukan sehingga habis
•rehatkan lagi sehingga doh naik sekali lagi selama 30-40 min
•bakar pada suhu 180C selama 12-15 min atau sehingga masak
•setelah itu bolehlah dikeluarkan loyang tadi dari oven dan biarkan sejuk barulah dihidangkan
source: kitchen corner

***teman ngelat jer...cmpak sumer dlm BM....xde kederat nk menguli weh

ni resepi sempoi..selalu tgk mak masak camni masa kecik2 dulu...

masak lala tumis
lala
2-3 ulas bawang putih (tumbuk)
2-3 biji cili merah (tumbuk)
1 btg serai (ketuk)
sos tiram
Tumis bawang putih ,serai dan cili sampai wangi.
Tambah sos tiram dan lala.
Perisakan dengan garam dan gula.




Tuesday, 13-Apr-2010 14:08 Email | Share | | Bookmark
Ketayap vs brownies




Quote:


salam..
terima kasih sesangat pada kengkawan yg sudi bertandang...bertegur sapa..walaupon tuan tanah buat x pedulik kt rmh sendirik!!!!!
last 2 weeks mmg bz sesangat...dilanda demam seminggu....minggu ni br energetic balik..Alhamdulillah
ok ..jamu mata ngan kuih ketayap ni...ada gak yg telah men..toooooooot kan nama kuih ni...x sanggup ku sebut di sini
kopipes dr akak Hana Nippon...tengkiu
inti nyor tu siap teman taruk durian fresh lagi tau...wangi semerbak


Kuih Ketayap
Bahan-bahan

•*1 biji telur
•*2 cawan tepung gandum
•*1/2 sudu teh garam
•*2 cawan air
•*1 sudu besar air pandan
•*sedikit pewarna hijau
•minyak untuk mendadar
Cara-cara

•Blend semua bahan yg bertanda *.
•Lengserkan minyak atas kuali. Dan dadarlah adunan tadi hingga masak.
•Angkat.Masukkan inti dan gulung.
•Siap dihidang.

Di satu petang yg indah..kami 4 beranak teramat kelaparan...maka teman godek2 kan brownies ni...
rasanya teramtle sedap..sampaikan x dan nk tggu sejuk dah licin..tinggal seketui tu utk photo-shoot
tp ngape kulit atasnya tu x berkedut cam org lain buat?? maybe sbb x dan nk tggu sejuk..dh kena balun
teman kopipes dr Kak zai Teratak Impian..tengkiu.....

Ingredients
125g butter
200g dark chocolate - guna coklat Van Houten
3 eggs
1 ¾ cup caster sugar - kurangkan jd 1 1/2 cup je
1 tsp vanilla essence
1 ½ cup plain flour (sifted)
1/3 cup cocoa powder (sifted)
2 cups chopped nuts of your choice

Method
1. Preheat oven to 180 degrees celcius. Brush a shallow 8x11 inch tin with melted butter. Line the base with baking paper, extending over the two long sides.
2. Double-boil butter and dark chocolate until melt. Add caster sugar, mix well. Remove bowl of mixture from pan of simmering water.
3. Add eggs, one at a time. Mixing thoroughly with every addition. Add vanilla essence. Mix well.
4. Add sifted flour and cocoa powder. Mix well. Add nuts. Mix well.
5. Pour mixture into the prepared tin and bake for 30 minutes.
6. Allow to cool before cutting into pieces. - akak potong selepas keluar dr oven,kalau dah sejuk,susah nk potong dan pecah.





Thursday, 25-Mar-2010 08:27 Email | Share | | Bookmark
Tiramisu, marble cake..

 
 



Quote:

Salam...
heheheh..meh tgk teman punya fes tiramisu ni....pakai cis belen-belen...tu yg nipih je tu....sedap kek ni ..patut le mahei....
teman tampal resepi cilok kt rmh kak zai dapur impian k....tengkiu kak zai..




Bahan-bahan:
1 biji kek span kopi berukuran 8 inci - sy guna span coklat

isian keju:
250 gm keju krim Philadelphia ( teman pakai cream cheese tatura jer)
120 gm gula castor
150 gm yogurt perisa asli ( x bubuh)
200 gm krim putar tenusu (Dairy Whipping Cream)
20 gm gelatin halal (x bubuh)
80 ml air

Bahan sirap kopi disatukan:
1 sudu makan kopi segera nescafe
3 sudu besar gula (lupa nk letak)
1/4 cawan air panas

Hiasan:
Serbuk koko

Cara2:

1.Belah kek span kopi kepada dua lapisan.Potong bahagian atasnya (takut krim x melekat).Ketepikan- sy telangkupkan je sbb sayang nk potong.
2.Krim putar hendaklah di disejukkan dan dipukul hingga kembang.Simpan dahulu dalam peti sejuk.
3.Krim keju dipotong kecil-kecil.Masukan gula dan pukul hingga kembang dan pekat (5 minit) masukkan yogurt dan krim putar yg disejukan tadi dan pukul hingga sebati
4.Gelatin dan air dicampurkan dan panaskan atas api kecil atau dlm microwave hingga cair dan jernih dan sejukkan hingga jadi suam2 sedikit .
5.Campurkan gelatin cair kedalam adunan keju bersama krim putar tadi.Kacau sebati dan simpan dalam peti sejuk selama 1 minit agar ia pekat sedikit tapi jgn sampai beku.
6.Ambil selapis kek span dan letakkan kedalam tin bulat 8 inci yg bolih ditanggalkan bawahnya.Renjiskan sirap kopi supaya ia lembap.Kemudian tuangkan 1/2 dari adunan krim keju atas kek ini.Ratakan krim ditepi kek.
7.Letakan lapisan kedua dan renjiskan sirap kopi atas lapisan ini.Tuangkan lebihan krim keju atas kek dan menutupi bahagian tepi kek.Hentakkan 2 hingga 3 kali atas meja agar krim keju sampai kebawah.Taburkan serbuk koko diatasnya dgn menggunakan penapis kopi.(sy taburkan selepas disejukkan dan semasa nak menghidang.
8.Sejukkan kek dalam peti dingin beku selama 5 jam hingga keras. (sy sejukkan pd bahagian bwh je)


Ni pon edisi peram gak...dek kerana x tahan ngan godaan dr insan2 yg dh mencuba resepi nih...teman pon merajinkan diri godek kek nih...
tp teman ni bab-bab me'marble' ni mmg lemah...x penah nye cantik...adunan yg cekelat plak terlebih...jd nye kek hampir-hampir gelap...tp yg pasti rasanya memang meletops...sesuai ngan yg empunya resepi
anyway..teman kopipes dr dapo Mamafami...tengkiu Mama



RICH MARBLE CHOCOLATE CAKE SHEILA MAMBO
Source : Shiela Mambo via Kacip via Mamafami (thanks a lot)

Ingredients :

125g dark chocolate - diced and melted
125g butter
125g castor sugar
2 eggs - slightly beaten
155g self raising flour
80 ml fresh milk
1 teaspoon vanilla essence

Method :

1. Cream butter and sugar till light.
2. Pour in the eggs, a little at a time. Add in vanilla essence. Continue beating.
3. Add in flour alternately with fresh milk, starting and ending with flour.
4. Divide the mixture into 2. Add one portion with the melted chocolate and leave the other one plain.
5. Grese well, a small baking tin. Spoon 2 tablespoons of plain mixture onto the middle of the baking tin. Top it with 2 tablespoons of chocolate mixture. Continue the proses until all the mixture is used up.
6. Bake in a preheated oven at 170 C for 45 minutes or till done.




Tuesday, 16-Mar-2010 07:23 Email | Share | | Bookmark
Amjad 10 months

 
 
 
Quote:

Assalamualaikum w.b.t...
teman ni mmg ade mood nk apdet fp nih...dah dekat 3 minggu br mood mari.....
ni nk citer pasai anak bujang teman si amjad dh dekat 11 bulan umur dia..dah 2-3 bulan asyik merangkak camni...ponggong tonggek ke ateh....dah mcm citer jungle book tu...
abang ngan kakak dia dulu xder camni..pasai depa naik walker..terus berjalan....
kakak dia 9 bulan dh berjalan...ini dah ber bulan dok tertongeng cam tu...
kalo mengejor punya le laju...terterap pon selalu..
ater depan ngan belakang x balance...wakakaka
ni si amjad posing atas pangkin kt kampung abah...kalo x berbaju..nmpk tulang...


ni plak..aksi kesian si amjad tiap-tiap petang...tunggu abah balik sambil tgk kakak ngan abang main kt luor...umi mmg x kuasa nk bwk jenjalan petang-petang tu...




Tuesday, 2-Mar-2010 10:19 Email | Share | | Bookmark
Rainbow Marble Pudding

 
 
Quote:

Salam...
moh jamu mata ngan mufin pisang ngelat nih...ngelat sbb pakai mufin mix jer.. tambah pisang lenyek....bubuh adunan hampir penuh dlm cup tu...br le mafin kiter membuncit..heheheh....tabur sikit choc chip....bagi dia buncit dn jerawat sikit....
sajer2 buat utk majkis tahlil neber...teman x dpt g..so mafin ni wakil rmh no 18 ye....

ni plak kes layankan anak tekak yg asyik telan air lior je bila tgk kengkawan wat puding cun ni...
teman sebenonya x brp gemor puding yg bersusu atau bertelur...tp buat juga...just for self-satisfaction..wakakakaka
sedap mmg sedap...lemak dan menyejukkan.... x rugi teman buat tengah-tengah malam.... teman buat separuh adunan..dpt satu loyang...kira byk dah tu..
anyway thanks to Kak MadiHa.....muahhhs

RAINBOW MARBLE PUDDING
Sumber: Sis Blackmore

Bahan-bahannya
2 bungkus serbuk agar-agar (sebungkus 13 g)
1350ml air paip
450gm gula pasir
130gm mentega
8 biji telur bersaiz sederhana
1 tin susu cair Carnation
2 sudu makan tepong custard
2 sudu makan serbuk koko
1 sudu teh vanilla
pewarna merah dan kuning secukupnya

Cara-caranya
1. Masak agar-agar, air dan gula hingga mendidih dan ketepikan dulu.
2. Pukul telur sebentar menggunakan whisker, kemudian masukkan susu dan tepong custard dan kacau hingga adunan ini rata, kemudian ditapis.
3. Setelah ditapis, satukan adunan telur dan agar-agar dan kacau lagi hingga rata, serta masak semula sehingga adunan mendidih. Kemudian, masukkan mentega dan vanilla dan kacau hingga rata.
4. Bahagikan adunan ke dalam 3 buah mangkuk. Bubuhkan koko ( yang sudah dicampurkan sedikit air) ke dalam salah satu adunan di dalam mangkuk dan kacau hingga rata. Adunan yang dalam 2 mangkuk lagi masing-masing diwarnakan dengan kuning dan merah.
5. Gunakan loyang berbentuk 4 persegi berukuran 9x9x3 atau loyang bentuk jantung ataupun bulat seperti yang dalam gambar.
6. Merengkan loyang sedikit dengan menyangga salah satu hujungnya dengan buku atau lain2 benda yang keras. Tuangkan satu senduk makan adunan warna merah ke dalam loyang disusuli pula ngan sadu senduk makan adunan warna kuning dan satu senduk adunan warna coklat. Ulang cara begini sehingga adunan selesai digunakan.
7. Letakkan loyang kembali kepada kedudukan asalnya dan masukkan adunan ke dalam peti sejuk dan biarkan adunan keras sebelum dipotong dan dihidangkan


[<<  <  1  [2]  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  >  >>]    [Archive]

© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net