By: aisyah mrs kay

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
[<<  <  1  2  3  4  5  6  [7]  8  9  10  11  12  13  14  15  >  >>]    [Archive]
Friday, 9-Oct-2009 05:31 Email | Share | | Bookmark

 
 
Quote:

Salam ..
dah berminggu x apdet...kerana ke'bz'an dn ke'malas'an...
buat seri muka kopi resepi cik Mat Gebu..dah lama tergoda ngan kecantikan 'seri muka @putri salat' mat gebu..gambo ni ambik masa try fes time..teman rendam 30 minit..pulutnya lembut dan cukup masak tp bila dipotong nampak cam x berapa kembang...kali kedua buat..rendam sejam..baru pulut nampak lebih cantik..maybe jenis pulut tu kena rendam lama sikit...
terima kasih sgt pd mat gebu sbb share resepi yg mabeles ni.. b4 ni penah buat kuih ni..tp x boleh dipotong sbb lembik sgt...tu yg syiok sgt bila berjaya buat cam sifu.....
tips utk potong kuih2 kukus ni..yg pertamanya mesti le kena ikut resepi betui2...pastu kena tggu betui2 sejuk baru potong...yg ketiga..potong pakai pisau plastik (pisau potong kek tu...) atau pun pisau biasa tp balut le ngan plastik..baru le kuih dpt dipotong dengan cantiknya..kan..kan..
kalo nak tau rasanya ..bule le cuba ye..


BAHAN LAPISAN BAWAH
250 g beras pulut, cuci dan rendam 30 minit, toskan
200 ml santan cair*
1/3 camca teh garam*
1/2 camca besar minyak masak*(*disatukan dan kacau rata)
1 helai daun pandan, disimpul
Beberapa titik pewarna biru (optional)

BAHAN LAPISAN ATAS
60 g tepung gandum
1 1/2 camca besar tepung jagung
90 g gula pasir
2 biji telur
1/3 camca teh garam
375 ml pati santan santan*
4 helai daun pandan*(*dikisar dan tapis)
1 camca teh pandan paste

CARA MEMBUATNYA

1.UNTUK LAPISAN ATAS :- Panaskan kukusan, tuang pulut ke dalam tin yang berukuran 8 x 8 x 3 incii, tuang bancuhan santan cair dan gaul rata, letak daun pandan atas pulut dan kukus 20 minit. Bila pulut masak, keluarkan 1/3 bahagian, dan campur dengan beberapa titik pewarna biru, gaul rata. Masukkan pulut bewarna ke dalam loyang berisi pulut biasa dan gaul rata. Kemudian tekan padat. Ketepikan sebentar. (kalau tak suka pulut ada warna, biarkan putih saja).

2.UNTUK LAPISAN ATAS :- Bancuh semua bahan2 untuk lapisan atas, kacau dengan whisk hingga gula hancur dan larut. Tapis adunan dan ketepikan.
3.UNTUK KUIH SERI MUKA/PUTRI SALAT :- Tuang bancuhan tadi atas pulut dan sambung mengukus selama 40 minit - 1 jam. Bungkus tutup kukusan dengan kitchen towel yang bersih untuk mengelakkan wap menitik atas kuih atau tutup permukaan tin dengan aluminium foil. Gunakan api sederhana kuat semasa mengukus. Biar kuih betul2 sejuk sebelum dipotong...

ni cam besia la..buatkan kek besday utk anak skulmate...dalamnya kek blueberi...




Monday, 28-Sep-2009 14:31 Email | Share | | Bookmark

Quote:

Salam...
Dah seminggu berehat....menghabihkan cuti raya ngadap paper exam...sambil tu perut x renti2 beroperasi....jarum timbang pon dah terpesong jauh...baju raya pon dah nak tetas....
ni teman tayang juadah iftar di penghujung ramadhan...
sirap laici (terpengaruh ngan iklan susu cayor...tp teman x suka air yg bersusu )
soto ayam (member teman kasi..sedap gilerzzzz )
puff instant (biasa la...malazzzz)


Quote:


penah tgk kuih ni??? ni le namanya 'kalakatar'...ada keluo kt Majalah 3 last year..kuih tradisi org banjar...
kuih ni 'kulaan'@sedara asben teman yg bagi...mmg sedap gilerzzz...teman dah cari resepinya ...nnti kiter try..nama lain kuih ni..bingka kelapa muda...nampak tak isi kelapa muda dia.... rasanya lemak berkrim...x tau ckp le....mmg best kuih ni

Quote:

ni serba sikit gambo nisa,imran n dania..sepupu depa..masa ni kt kampung teman...kampung konkrit...



yang ni plak..imran tgh temenung tepi parit kt kampung abah...ni real punya kampung..kiri kanan ada parit..




Friday, 18-Sep-2009 15:29 Email | Share | | Bookmark
Salam Aidilfitri..Maaf Zahir Batin

Quote:

Salam..
Akhirnya Ramadhan tiba ke penghujungnya...
Syawal pula datang menjelma..
Salam Aidilfiti dan maaf zahir batin dr teman sekeluarga..
semoga silaturrahim sentiasa terpelihara..

Maaf dipohon dr hujung rambut hingga ke hujung kaki andai ada terkasar bahasa, kata-kata yg menyinggung teman-teman maya..semoga berguguran dosa-dosa sesama kita sempena keberkatan bulan Syawal yang bakal menjelang..
hanya sempat kutip kad-kad raya ni je..nak buat kad raya sendiri pon dah tak dan.. terima kasih yg tak terhingga kepada kengkawan yang sudi bagi kad raya sebagai tanda ingatan.
Dr Ida

Dr Putrimalam

Dr Kak Hanaz

Dr Kak Ratna

Dr Kurie


mmmm...baru le bling-bling romah teman kan...



Saturday, 12-Sep-2009 01:15 Email | Share | | Bookmark

Quote:

Salam...
dah lama teman x apdet fp ni...
byk keje yg menimbun...usb cable yg meng'lost' kan diri...dan br berumahtangga kt facebook...
ni menu iftar ntah hr yg k berapa....
pecal
kurma ayam
kerabu mangga
telur goreng
sagu gula melaka
sumer menu tu...menu org bagi dan beli...sagu tu je yg buat sendiri...ahaks pizza tu org order..org kt rmh ni dah x lalu makan....



masak lemak cili api ikan lampam dan belimbing buluh...kaww punye
sayur campur
ikan masin + sambal belacan
kuih talam..jiran bagi
biskut buah kana

masa teman blk kmpg last wek....ternampak org jual ikan kt tepi jln...dpt le hasil pancing instant..2 ekor tilapia dan seekor ikan lampam...ikan tilapia tu dah 2 kali buat ikan bakar..ikan lampam ni buat masak lemak cili api..menu yg lain tu biasa 2 je....biskut buah kana tu...biskut lama2...nnti teman buat n3 khas sekut raya... yg terselit kt belakang tu air teh chrysantemum...bila bulan poser mesti bli bunga kering..buat teh...very the cool tau.......

Quote:

br balik jenjalan@merayap kt blog2 baru...tersinggah le kt satu blog pereka pesen ni..teman singgah sbb tgk gambo dato siti...designer ni mmg peberet dato siti skrang ni...teman baca sampai bwh..ada la satu n3 about satu wedding kt hotel 7 bintang ni ( ada satu je pon kt mesia ni)..wedding tu between malay woman (rasanya) and pengantin lakinya omputeh...the bride pakai baju kawen cam biasa le..yg lakinya pakai bj melayu dan bertanjak..
yg jd isunya ialah ada plak upacara tuang arak dlm gelas yg susun bertingkat2 tu...sambil pengantin tersenyum2..termasukle staf hotel tu...dan tetamunya pon ada yg dtg bersongkok...so teman konpiden yg majlis tu majlis org melayu yang lazimnya adalah beragama Islam...
adakah begini keadaan agama yg kita cintai sekarang? teman mmg terkejut sgt..x sangka begitu teruknya keaadan kita sekarang...adakah ini Islam liberal yg diperjuangkan oleh sstgh pihak...???
Akhir kalam...yg baik itu dr Allah SWT..yg buruk itu dr diriku jua...


Tuesday, 1-Sep-2009 13:28 Email | Share | | Bookmark

Quote:

Salam...
rajin plak teman meng'apdet' fp ni...
nak tayang lauk sahur pagi tadi...mi goreng, bubur lambuk surau,roti ..dah jemu mkn nasi..



balik sekolah td ..teman terus landing..x g k dapo pon..ingat nak jengah PARAM je..
tp dah pukul 5 tu..terkenangkan kakak nisa yg suka makan beria2 kalo teman msk..
sambil cakap 'mmm sedapnya'..(maklumle org puasa..masak ape pon sedap..padahal umi dia bukan pandai msk pon ) teman gagahkan juga le msk apa yg ada..lagipon teman mmg allergic g PARAm..nak menempuh jam...boring......baik mkn apa yg ada je...

ni menu berbuka td...ayam masak merah bermadu,ikan goreng berhalia,popia frozen (dah buat siap2)
simple je.....tp teman dah dengo bunyi kelentang-kelentung kt sebelah...ahaks..


tu la bunyi ada makna...dapat kiter juadah penyeri meja..sedap giler anak dara masak


Quote:

Semoga semakin bersemangat beribadah di bulan mulia...


[<<  <  1  2  3  4  5  6  [7]  8  9  10  11  12  13  14  15  >  >>]    [Archive]

© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net