By: aisyah mrs kay

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Wednesday, 31-Dec-2008 23:08 Email | Share | Bookmark
Laksa dan kek gula hangus

 
 
 
Quote:

Salam Maal Hijrah 1430H dan Selamat tahun baru 2009
Teman ni baru balik outstation 3 hari......
arini baru dapat pegang penyapu,pegang mop...(pegang je le )
Teman apdetkan gambo menu weekend baru ni...buat laksa...resepi macam biasa...
(bg yg x biasa tu..kalo nak tau resepi jgn malu-malu tanya ye...)
tp ade gak yg dah makan laksa ni tanya ..camne nak bg laksa ni kaw? knp rasanya lain?
jawapnya..kalo nak buat kuah laksa tu..ikan kena lebih..cili blender lebih..dan selain guna asam keping..teman guna asam jawa..utk sekilo ikan tu..guna sebungkus asam jawa( kecik) ..tu je...


Petangnya teman buat plak kek gula hangus..resepi ni InshaAllah menjadik..dapat dari buku Saji tp x ingat dah keluaran bulan berapa..majalahnya pon ntah ke mana teman simpan..resepinya simpan dalam hp jer..rasa kek ni mmg mengancam..lemak-lemak manis gitew....

Kek Gula Hangus

Bahan-bahan
Gula hangus ( Masak 1 1/2 cawan gula hingga hangus dan tambah 1 cawan air didih)
125 gm butter
5 bj telur
1 1/4 cawan tepung gandum (ayak dgn 1/2 sdb soda bikabonat dan 1/2 sdb baking powder)
1/2 tin susu pekat

Cara-cara
Panaskan kukusan.
Buat gulu hangus dan biarkan suam.
Pukul butter hgga lembut.
Tambah telur sebiji-sebiji.
Tambah tepung,susu pekat dan gula hangus suam..
Biar 10 minit baru kukus 2 jam.Sebaik2nya tutup loyang dgn aluminium foil semasa mengukus.
** teman slalu kukus sejam lebih skit jer..


Ntah ngapa gambo ni x mau sharp...mentang-mentang le teman ni baru nak kenal jarum ngan benang...
Jangan marah ye..merah bebenor
Beading tabur ni walaupon yg paling cikai skali..tp ini je le yg teman minat la ni..mmg xleh lawan le sifu2 beading lain...hu..hu..
Teman jahit kat hujung tgn blaus mak buyung ni..dapat siapkan dalam dua jam..sebelah tgn tu agak rapat sbb masa tu b4 g makan kenduri..otw g kndri teman jahit gak dlm keta..balik kndri sambung salik..tp mata dah ngantuk sbb perut dah full..so nak abihkan cepat..tgn yg sebelah lagik tu jatang-jarang maniknya..




View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net